Kvällsmål

För att orka träna är det viktigt att idrottaren får i sig tillräckligt med näring och framför allt rätt sort av bränsle. Ju mera energi som går åt under dagens lopp, desto svårare är det att kunna tillgodose kroppens behov av energi.  Finns det tillräckligt med proteiP_20150604_221859n i födan? Hur mycket kolhydrater och fett ska ingå? Hur var det nu med mjölken, ska den vara fettfri eller duger lättmjölken? De här frågorna har vi varit tvungna att fundera på under våren och tack vare kostråd från en näringsterapeut kan man väl lugnt säga att vi börjar lära oss ett och annat om idrott och mat!

Så här såg kvällsmålet ut för ett par kvällar sedan; en plätt gjord på ägg, banan, fullkornshavreflingor, chiafrön, Dexal vaniljproteinpulver, honung, bakpulver, kanel. Som toppfyllning banan, kiwi,  jordgubbar, krossade paranötter, kanel, chiafrön och turkisk youghurt.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s